Tvorba e-shopu je hra – kreativní činnost, co zhmotní produkt ve virtuálním světě

  • Tvorba e-shopu, čím dál žádanější odnož tvorby webových stránek, zahrnuje mnoho dílčích bodů, které jsou vzájemně provázány.
  •  Základem e-shopu je zboží, které nabízíte. Jsou to jeho stavební kameny, proto je velmi důležité poskytnout těmto pomyslným kamenům stabilní a pevné zázemí v podobě hodnotného webu. 
  • V praxi si pod tím můžeme představit propracované představení jednotlivých produktů, počínaje napsáním optimalizovaných popisků kategorie internetového obchodu a zajištěním snadné prodejní cesty mezi e-shopem a konečným spotřebitelem.

Tvorba e-shopu: jak na to

  • Prvním krokem je plán. Měli byste si odpovědět na otázky, co od e-shopu očekáváte a za jakým účelem ho zakládáte. Od toho se odvíjí i požadavky na technickou náročnost webových stránek.
  • Pokud začínáte s podnikáním, můžete si na svůj první online obchod vyzkoušet na některých webech, které poskytují testovací eshopy zdarma.  
  • Jestliže máte zkušenosti v oblasti informačních technologií, můžete si ho samozřejmě naprogramovat i sami. 
  • Dalšími variantami je využití již přednastavených e-shopů, nebo jejich pronájem. 
  • Pakliže ale chcete mít precizní a na míru ušitý web, doporučuje se svěřit tento úkol do rukou specialisty nebo agentury, která se na tvorbu e-shopů specializuje. Sice se jedná o nejnákladnější možnost, ale je to sázka na jistotu.
  • Naprosto zásadní je také důkladná kontrola před spuštěním e-shopu.

 Co vše musí e-shop splňovat?

Pro e-shop stejně jako pro jakýkoli obchod platí určité právní předpisy, které souvisí s jeho založením i následným provozováním.

  • Je nutné mít k provozování obchodu oprávnění –  a vyřízené všechny potřebné registrace na úřadech (živnost či s.r.o.). Dle výše obratu pak případně i plátcovství DPH. 
  • Měli byste mít pečlivě sepsané obchodní podmínky, které definují všechny aspekty vztahující se k prodeji, smlouvy s dodavateli nebo dalšími odběrateli. 
  • Hodit se vám bude i znalost podmínek o ochraně a zpracování osobních údajů. A v neposlední řadě je třeba zmínit případnou ochrannou známku pro vaše produkty.

Naopak, pokud se nacházíte v pozici zákazníka, je důležité být obezřetný při výběru eshopu. Může se stát, že narazíte na podvodný obchod.

E-shop a jeho následná údržba

“Gró” e-shopu jsou produkty. Správné údaje o skladových zásobách, označení produktů a mnoho dalších důležitých aspektů hraje hlavní roli v tom, jakým způsobem bude e-shop fungovat. 

E-shop v 5 krocích

  • Struktura online obchodu a jeho rozdělení do kategorií jsou důležité pro celkovou přehlednost na webové stránce. Grafika a vizualizace produktu je tedy zásadní. Přesně uvedená cena, obrázek, technické parametry a popisy jsou nutností. Zjistěte také, jak na kanonizaci v redakčním systému, bude se vám to hodit.
  • Obsahová část – to jsou hlavně produkty. Ty můžete na web vkládat ručně nebo importovat pomocí tzv. feedu. Čím více informací o jednotlivých kusech zboží poskytnete, tím více usnadníte zákazníkovi rozhodování, zda produkt koupit či ne. Přeci jen si na něj nemůže sáhnout nebo ho vyzkoušet.
  • Doprava by měla jasně definovat typy dopravy a její ceny. Existuje i možnost dopravy zdarma od určité částky objednávky. Přesné znění je nutné uvést v obchodních podmínkách, aby nedošlo ke klamání klienta. Některé e-shopy totiž nabízí zboží i z jiných zemí než EU a dodání zboží se tak protáhne třeba i do řádu měsíců.
  • Platba a její možnosti, následné reklamace a obchodní podmínky.
  • Posledním, ale jedním z nejdůležitějších bodů je zpracování a odeslání objednávky. To souvisí s balením produktů, informacemi o přepravě a vyřízení objednávky pro klienta nejčastěji formou emailu.

Soustavná činnost se vyplatí

Se správou internetového obchodu významně souvisejí i marketingové aktivity. Propagace produktů úzce navazuje na jejich prodej. A zda zvolíte SEO nebo placenou inzerci, je už čistě jen na vás.

Tvorba eshopu se může zdát jako oříšek, ale i v tomto případě platí, že bez práce nejsou koláče. Takže pokud se budete pečlivě věnovat vytvoření i následné správě e-shopu, odměnou budou spokojení a vracející se zákazníci. 

Líbí se Vám představa prodeje online? Myslíte si, že e-shop usnadní práci jak prodejcům, tak zákazníkům? Napište nám do komentáře, zda má podle vás smysl pouštět se v dnešní době do vytvoření e-shopu.

Miroslav Pravda